Werken met verhalen en metaforen
Als integratief kindertherapeute werk ik in mijn begeleiding vaak met eigengemaakte verhalen.
Samen met het kind tekenen en schrijven we hun verhaal. Dit verhaal sluit aan bij de reden van de begeleiding, de achterliggende moeilijkheden en emoties, en de mogelijke hulpbronnen of krachten van het kind.
Het vertrekt vanuit hun zelf aangebrachte symbolieken, lievelingsdieren, kleuren, materialen, landschappen, natuurfenomenen, … Op die manier kan een verhaal als verwerking, als suggestie naar het aanboren van hun hulpbronnen, een hele mooie interventie zijn.
In het werken met zelfgemaakte verhalen of metaforen merk ik telkens weer hoe je op een indirecte, kindgerichte manier herinterpretaties of suggesties kan geven die zeer sterk en vaak blijvend doorwerken.
Inhoud van deze ‘werkdagen’
Je gaat aan de slag om zelf een verhaal te maken voor of met een kind of jongere uit je praktijk !
De eerste dag:
– Het kader van de Integratieve Kindertherapeutische communicatie als achtergrond.
– Metaforen en hoe ze concreet in de kindertherapeutische praktijk kunnen toegepast worden.
– Hoe start je met het opzetten van een metaforisch verhaal?
– Aanzet tot een eigen metafoor/verhaal: vertrekkend van een eigen casus op zoek gaan naar passende symbolieken.
– Huiswerkopdracht: werk je aanzet verder uit tot een verhaal!
De tweede dag :
– Verhalen en metaforen brengen aan mekaar.
– Uitwisselen en supervisie over het inzetten van de techniek in casussen.
– Hoe past het verhaal in het begeleidingsproces?
– Hoe communiceer je erover aan ouders of aan de context?
– Wanneer gaat het verhaal mee naar huis?
Data volgen.
Locatie volgt.
Deze opleiding is ontwikkeld voor mensen die professioneel en individueel therapeutisch met kinderen of tieners (4 tot 14 jaar) aan de slag zijn.
De opleiding “Werken met verhalen en metaforen” wordt gegeven door Lies Ledegen. – Integratieve Psychotherapeute
Voor meer info over Lies Ledegen >>klik hier
Het tarief volgt.