Van blij tot bang, verdrietig en (te) boos, het hoort er allemaal bij
Alle gevoelens van kinderen mogen gevoeld worden en hebben een functie in hun ontwikkeling. Gevoelens zijn een signaal en een thermometer hoe het met het kind gaat in de opvang.
Als kinderen de kans krijgen om hun gevoelens te tonen, te verkennen en te aanvaarden dan wordt hun gevoel van eigenwaarde versterkt. Het is daarom belangrijk dat kinderen mogen oefenen en dat begeleiders leren gepast te reageren.
Want gevoelens zijn een signaal en baby’s en peuters zijn afhankelijk van ons om tot rust te komen.
Kinderen leren sociaal gepast gedrag stellen vanuit het vertrouwen dat wat ze van binnen voelen ook van zichzelf mogen ervaren. Zo leren ze gaandeweg ook rekening houden met wat anderen voelen. En dat kunnen ze nog niet in de peutertijd.
- We gaan praktijkgericht aan de slag met situaties uit de opvang waarin kinderen emotioneel reageren.
We oefenen in co-regulatie bij jonge kinderen - We leren kijken naar het signaal de onderliggende gevoelens. Want kinderen tonen ons soms een ander gevoel dan het dieperliggende gevoel.
Peuters worden soms woest terwijl ze zich eigenlijk verdrietig of bang voelen. - We oefenen in woorden geven.
- Hoe kan je een kind erkennen en begrijpen in zijn emoties maar tegelijk begrenzen in de heftigheid? Het is belangrijk dat we pijn doen niet negeren ook al zit er boosheid of angst of verdriet achter.
- We leren zien hoe ook wij als volwassenen emotioneel reageren en hoe dat op kinderen inspeelt?
- Op aanvraag mogelijk.
Op aanvraag.
Begeleiders van de kinderopvang- kinderdagverblijf en onthaalouders, buitenschoolse kinderopvang.
De opleiding wordt gegeven door Lies Ledegen. – Integratieve Psychotherapeute
Voor meer info over Lies Ledegen >>klik hier
Het tarief voor deze training op aanvraag.