Van blij tot bang, verdrietig en (te) boos, het hoort er allemaal bij.
NIEUW : Hoe omgaan met gevoelens van kinderen?
Omschrijving
Waarom is het zo belangrijk dat kinderen , en wij als begeleiders alle gevoelens mogen tonen? Gevoelens zijn een signaal, welk zijn de verschillende gevoelens en wat is hun functie? Als kinderen de kans krijgen om hun gevoelens te tonen, te verkennen en te accepteren, wordt hun gevoel van eigenwaarde versterkt.
Ze leren vandaaruit ook rekening te houden met anderen .
We gaan praktijkgericht aan de slag met situaties uit de opvang, uit de klas,… waarin kinderen emotioneel reageren.
-We leren een gepaste reactie te geven
-We leren kijken naar de onderliggende gevoelens. Want kinderen tonen in de eerste plaats ons vaak een ander gevoel dan de dieperliggende gevoelens. Ze worden woest terwijl ze zich eigenlijk verdrietig of buitengesloten voelen.
-We gaan trainen in communicatie.
-Hoe kan je een kind erkennen en begrijpen in zijn emoties maar tegelijk begrenzen in de heftigheid?
-Hoe zijn kinderen anders dan volwassenen in het omgaan met hun gevoelens?
-Waarom hebben we gevoelens en wat is het goede ervan?
-Hoe leert een kind sociaal gedrag en inlevingsvermogen?
-We leren zien hoe ook wij als volwassenen emotioneel reageren en hoe dat op kinderen inspeelt?
Doelgroep
Begeleiders van de opvang, leerkrachten basisschool, zorgbegeleiders, clb-medewerkers.(op aanvraag)
Trainer
Lies Ledegen
Stefanie Janssens
Data & locatie
Aanvraag mogelijk voor pedagogische studiedagen of kinderdagverblijven, onthaalouders
Info en inschrijvingen
info@kroost.be