rouw en verdriet - begeleiders

 

Rouw en verdriet bij kinderen na een verlies - begeleiders

Praktijkgericht en creatief werken vanuit de taal van het kind

Omschrijving

Hoezeer we ook zouden willen dat jonge kinderen in hun leven gespaard blijven van grote verliezen, de realiteit is anders.

Kinderen worden soms geconfronteerd met de dood van een dierbaar persoon, maar even goed kan de dood van hun lievelingsdier hen heel erg raken. En het wordt hoe langer hoe ingrijpender, de cijfers over zelfdodingen in Vlaanderen zijn hoog.

 

Het verdriet komt je klas, je school binnen, en je voelt het appèl van de ouders en de kinderen en je wil ondersteunend zijn maar hoe doe je dat ? Wat zeg je wel, wat zeg je niet ?

 

• We gaan op zoek naar handvaten die je als leerkracht kan aanreiken in dit proces.

• We werken met een draaiboek voor de setting waarin je werkt.

• We bekijken welke rouwtaken er zijn en hoe we ondersteunend kunnen werken.

• Hoe kunnen wij als leerkrachten nabij zijn in rouw en verdriet?

• Welke concrete materialen: prentenboeken, klei, verf, verhalen, symbolen, ... kunnen ons hierbij helpen ?

 

We gaan praktijkgericht aan de slag met een rouwkoffer.

Tegelijk kan dit thema ook opengetrokken worden naar het thema ‘omgaan met verlies' in al zijn contexten. Er kan immers niet afgebakend worden waar kinderen allemaal wel of niet om kunnen rouwen.

 

Doelgroep

Leerkrachten kleuter -en lager onderwijs

ook voor zorgbegeleiders, begeleiders uit de kinderopvang, internaatmedewerkers, opvoeders en al wie met kinderen begaan is.

 

Trainer

Lies Ledegen

 

Data & locatie

Vrijdag 23 maart 2018 te Vorselaar.

Andere data op aanvraag.

 

Info en inschrijvingen

info@kroost.be